[linux] Re: kpartx -d lukt niet blijkt umount blijkt nfs: hoe unexport je een mountpoint?

Paul de Vries paul.de.vries op xs4all.nl
Wo Sep 28 22:18:50 CEST 2011

vorige week schreef ik over een merkwaardig probleem dat na een aantal jaren opeens tevoorschijn kwam:
lvcreate -s/kpartx -x/mount/backup/umount/kpartx 0d/lvremove -f

ik heb me toen blind gestaard kpartx -d: dmsetup info geeft open count=1 op het moment dat kpartx -d niet lukt.
wie houdt het vast?

Roeland gaf aan: fuser -m /mountpoint, maar dat laat niets zien.

het bleek later dat de umount voorafgaand aan kpartx -d al fout gaat.

dus simpel:
- mount
- backup
- umount
gaat al (soms) fout.

toen kwam ik er achter dat fuser geen info geeft over nfs, en ja hoor daar zit het venijn:

als een willekeurige client op het moment dat het mountpoint bestaat een browse doet is daarna umount niet meer mogelijk.
na service nfs restart gaat alles verder weer goed.

is er een mogelijkheid om die mountpoints buiten de export te houden?
- dit gaat over backup die zowel op source als destination door root gelezen moeten kunnen worden. mapuser etc lijkt me dus ook niet bruikbaar.
- 'export /' vervangen door 'export /a /b /c /etc' zou moeten werken maar dan kan de backup niet oevral meer bij.
- "hide" door '/mnt' te vervangen door '/.mnt' werkt natuurlijk ook niet.

eigenlijk vind ik het raar dat dit zo vaak goed gaat.
sommigen van jullie werken met grote aantallen systemen, hoe voorkom je dit probleem dan?

mvg paul.