[linux] voor printer benodigde usb-libs niet gevonden, al waren ze wel ge-installeerd

Za Apr 7 19:37:12 CEST 2012

Ik heb een nieuwe HP laserprinter gekocht, en de installatie daarvan
mislukt vanwege een lib die niet aanwezig zou zijn.
Voor installatie gebruik ik het HP-pakket hplip-3.11.12. Daarin zit de
check.py routine, en die zegt o.a.
Checking for dependency: libusb - USB library...
error: NOT FOUND! This is a REQUIRED dependency. Please make sure that
this dependency is installed before installing or running HPLIP.
To install this dependency, execute this command:
su -c "zypper --non-interactive --no-gpg-checks in
--auto-agree-with-licenses libusb-1_0-devel libusb-1_0-0"

De beide libs die hp aanraadt (libusb-1_0-devel libusb-1_0-0) staan echter
allebei op mijn machine: libusb-1_0-0-1.0.8-9.1.2.i586
en libusb-1_0-devel-1.0.8-9.1.2.i586

Wanneer ik het gesuggereerde zypper commando uitvoer krijg ik dan ook

Reading installed packages...
'libusb-1_0-devel' is already installed.
No update candidate for 'libusb-1_0-devel-1.0.8-9.1.2.i586'. The highest
available version is already installed.
'libusb-1_0-0' is already installed.
No update candidate for 'libusb-1_0-0-1.0.8-9.1.2.i586'. The highest
available version is already installed.
Resolving package dependencies...

Nothing to do.

De betreffende hplip-installatie houdt er voortijdig mee op wanneer
die denkt te zien dat de usb-lib ontbreekt, en komt niet tot het punt
waar het de benodigde plugin downloadt.  En deze ontbrekende plugin
is ook de reden dat Yast de printer niet kan installeren.
Iemand een hint?
bvd
Julien

--