[linux] Re: over probleem van grub bij installatie vanaf instalatie-iso op harde schijf

Zo Jan 1 19:49:12 CET 2012

Aldus schreef Julien Michielsen op Mon, Dec 26, 2011 at 01:32:48PM +0100:
> Ik heb de laatste suse opgehaald, en wil graag direct van de
> iso op disk installeren, zonder eerst een dvd te branden.

Ik heb gedownload
ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/opensuse/distribution/12.1/iso/openSUSE-12.1-NET-x86_64.iso
(dat is ca. 210 MB, dus bespaar ik me tijd...)

> Daartoe heb ik een paar tussenstappen gedaan:
> - 5 GB partitie aangemaakt op /dev/sdc17, deze geformatteerd
>       met ext3, en daar met
> - mkisofs -G /directorynaam/isolinux.bin
> dl/dl/openSUSE-12.1-DVD-x86_64.iso /dev/sdc17
>    bootbaar de suse12.1 iso naartoe gekopieerd.

De vergissing is dat je mkisofs niet nodig hebt, want je
had al een ISO 9660 file system image gedownload.

Ik heb een OpenSuSE op /dev/sda geinstalleerd. Vervolgens
/dev/sda17 aangemaakt (op OpenSuSE 11.0 werden slechts 15
partities ondersteund), partitietype 6, VFAT file system.
gemount op /mnt/linux en daar de iso naartoe gekopieerd.
Vervolgens de iso gemount met de loop optie.
Ik heb een directory /mnt/linux/boot gemaakt en daar
uit de boot/x86_64/loader subdirectory van de ISO de
volgende files heen gekopieerd: initrd, isolinux.bin, isolinux.cfg,
linux.

> Aan mijn grub menu.lst heb ik de volgende regels toegevoegd:
>     root (hd3,16)
>      kernel /boot/x86_64/vmlinuz-xen
> root=/dev/disk/by-id/scsi-SATA_ST3250820ACE_9QE3Z6RK-part17 showopts
> apm=off
>      noresume edd=off powersaved=off nohz=off highres=off
> processor.max_cstate=1 nomodeset x11failsafe vga=0x31a
>      initrd /boot/x86_64/loader/initrd

Ik heb de volgende regels aan de menu.lst van mijn oude SUSE
installatie toegevoegd.

### Don't change this comment - ....
title Install -- openSUSE 12.1
    root (hd0,16)
    kernel boot/linux
    initrd /boot/initrd

(/dev/sda16 is in dit geval partitie nr. 16 volgens Grubs telling)

Hiermee kan de upgrade van mijn oude SUSE installatie worden gestart.
Na booten moet je het IP adres van de server opgeven en de subdirectoy
/pub/os/Linux/distr/opensuse/distribution/12.1/repo/oss als je via FTP
installeert. Natuurlijk kun je ook vanaf je harde schijf installeren.

> Toen geboot, met de hoop het installatieproces te kunnen starten, maar nee:
>
> root (hd3,16)  Filesystem type unknown, partition type 0x83
>
> Grub: error 17: Cannot mount selected partition.
>
> Betreffende die laatste melding: ziet Grub het filesysteem als het
> bekende ext3, of ziet het het systeem als een niet herkend iso9660,
> en in dat geval: hoe krijg ik dat grub aan het verstand gepeuterd, zodat
> het daarmee kan werken.

ISO is een wat moeilijker File System voor GRUB.

Suc6 en voorspoedig nieuwjaar,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....