[linux] Re: w permissie voor files, wat betekent dat precies?

Mark Janssen maniac.nl op gmail.com
Ma Jan 16 13:21:35 CET 2012

2012/1/15 joop g <jjge op xs4all.nl>
> Iedereen weet het natuurlijk: w permission betekent dat je de inhoud van
> een
> file kunt veranderen. Maar onlangs kwam ik langs een probleem dat me wat
> verder
> liet nadenken over dat begrip, en wel als je wel w permissie hebt voor het
> directory, maar niet voor de file zelf.
> Het lijkt me niet onmogelijk dat hier een heel eenvoudig antwoord voor is,
> maar ik zie het even niet, dus vraag ik het maar. Wie een vraag stelt is
> even
> een dwaas, wie haar niet stelt blijft een dwaas, niet?

> [...]
Simpel, als je schrijfrechten hebt op de directory, maar niet op het
bestand:
 -- Mag je files removen (ook die waar je geen lees/schrijf/execute rechten
op hebt)
 -- Mag je files aanmaken (je mag schrijven in de directory)
 -- Mag je file-permissies aanpassen op files waar je write rechten op hebt.

Je mag niet:
  -- Editen / appenden aan files waar je geen schrijfrechten op hebt
  -- Chown/chmod op files die niet van jouw zijn

Je kan dus prima een bestand waarop je geen lees/schrijfrechten hebt, maar
wat in een directory staat waar je wel schrijfrechten op hebt gewoon
deleten, en opnieuw aanmaken (en het daarbij dus van jou laten zijn)

Normaal gesproken zal je dus geen directories willen hebben die writable
zijn voor iemand die daar niet moet komen / niets mag editen.

Mark Janssen  --  maniac(at)maniac.nl
Unix / Linux Open-Source and Internet Consultant
Maniac.nl Sig-IO.nl Vps.Stoned-IT.com