[linux] Re: w permissie voor files, wat betekent dat precies?

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Ma Jan 16 20:32:58 CET 2012

On 01/16/12 20:07, joop g wrote:
> On Sunday 15 January 2012 17:46:58 joop g wrote:
> OK, dat is duidelijk, en ook zo ongeveer wat ik al vreesde...
>
> Iets meer toelichting mijnerzijds: ik beheer een Linuxsysteem waarop
> gebruikers (met Windhoos) kunnen inloggen. Ze scannen fotomateriaal in en zijn
> dan dus eigenaar van de gecreƫerde bestanden. Maar er is een hobbyist bij, die
> af en toe denkt dat hij ook nog Photoshop o.i.d. moet hanteren. Vinden wij
> niet zo nodig. Verbieden helpt niet :-(
>
> De directory tree heeft permissies rwxrws--- , daarmee krijgen alle bestanden
> [...]

Het is wel een hele tijd geleden dat ik nog wat met Samba gedaan heb,
maar volgens de manpage zou je de optie Create Mask kunnen overwegen.
Door dit op 0444 te zetten (i.p.v. de default 0744) krijg je in ieder
geval het effect dat aangemaakte files geen schrijfrechten hebben.
Blijft volgens mij nog open het gat dat de gebruiker nog steeds het
bestand kan verwijderen en opnieuw uploaden.

Ik weet niet hoe de combinatie van Photoshop en Samba het proces van het
wegschrijven van een "verbetering" opvatten. Als ze dit "in-place" doen,
dan zou die Create Mask je kunnen helpen. Als het geimplementeerd is als
"weghalen van de oude versie, wegschrijven van een nieuwe versie", dan
heb je toch een andere truc nodig (met Selinux kan het bijvoorbeeld. Ik
weet niet zonet in hoeverre File ACLs dit kunnen fixen).