[linux] Re: FUD over open source in Volkskrant

Rutger van Sleen djslash op djslash.org
Za Sep 29 12:44:12 CEST 2012

Hans Paijmans schreef op 29-09-2012 12:11:

> Als je een alerte OS advokaat bent, moet je al gaan sputteren als
> Open
> Source samen met onveiligheid in dezelfde regel staat... Juist omdat
> 99%
> van de lezers eigenlijk geen idee heeft, is het enige dat ze
> onthouden
> "Open Source is onveilig".

Dan blijf je bezig. Want niet alleen is er malware in de wereld, maar
ook in de gewone opensource software zitten veiligheidfouten die
misbruikt kunnen worden. Wil je dan tegen elke melding die daar van
gedaan wordt ook gaan tegensputteren?

Beter (algemeen) voorlichten zou in mijn ogen een betere oplossing
zijn.
Dingen belichten, duidelijk maken, verklaren enzovoorts. Maar dat zal
maar deels helpen, er zullen altijd mensen blijven die bewust niet voor
open source kiezen of gewoon simpelweg hun vooroordelen niet willen
bijstellen. Wat wil je met die mensen doen dan?

En waarom moet er altijd het slechte nieuws benadrukt worden? Open
source krijgt steeds vaker een positieve insteek in nieuwsberichten,
columns, etc. Als ik dan lees dat volgens jou Linux en Open Source naar
de donder gaan, denk ik bij mezelf: "Oh ja? Sinds wanneer?"

Trouwens, waarom schrijf je niet een mooie column, waarin je je onvrede
over het artikel uit. Zet het online, verspreid dat en maak daarmee je
statement. Als je dan bijval krijgt van "het internet", dan maak je
tenminste een beetje indruk. Van een of ander briefje ligt een
journalist niet wakker van.