[linux] Re: FUD over open source in Volkskrant

Fred Mobach fred op mobach.nl
Za Sep 29 14:32:11 CEST 2012

On Saturday 29 September 2012 10:16:29 Hans Paijmans wrote:
> In artikel
>
> http://www.z24.nl/z24geld/artikel_382548.z24/Zo_halen_criminelen_je_b
>ankrekening_leeg.html
>
> staat:
>
> "Open source malware
>
> “Je zou verwachten dat mensen steeds wijzer worden en dat daardoor
> het aantal fraudegevallen afneemt”, zegt Pepijn Janssen, oud-cybercop
> bij de KLPD en tegenwoordig cybercrime-expert. “Maar dat is niet zo,
> want de malware wordt steeds geavanceerder.”

Dat "mensen steeds wijzer worden" helaas nog steeds niet opgaat is te
merken aan de opmerking van deze "cybercrime-expert".

> Een reden daarvoor is open source malware, waarvan de broncode vrij
> beschikbaar is. Daardoor hoeven criminelen niet steeds opnieuw te
> beginnen met bouwen, maar kunnen ze de code van een succesvol virus
> downloaden en verder uitbreiden. Antivirusprogramma's hebben steeds
> weer even moeite met zo'n nieuwe versie. "

Dat deze "cybercrime-expert" niet kan inzien/verwoorden dat Open Source
Software veel meer omvat dan alleen een stukje open source malware
maakt hem rijp voor een heel peleton aan maatregelen zoals daar zijn
opvoeding, opleiding en bewustmaking van wat Open Source Software
daadwerkelijk inhoudt.

> Onbesroken voorbij laten gaan of protesteren?

Strategisch lijkt me het verstandiger om de betreffende journalist te
informeren/voor te lichten, een ingezonden stuk in de krant lijkt me
zinnig om het publiek breder voor te lichten. Het spijt me, maar dit
soort cybercrime-experts heb ik eigenlijk al opgegeven, domheid is nog
steeds aangeboren en we zouden onderwijsgevenden eigenlijk moeten
hoogachten voor hun streven daar iets tegenover te zetten.

Overigens is het verblijdend dat banken minder snel overgaan tot het
vergoeden van de schade in de geschetste situaties, niet voor die
personen maar wel voor de maatschappij. Krijgen mensen tenslotte toch
eens door dat ze zelf verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun eigen
gedrag en als ze dat niet doen ze daarvoor de rekening gepresenteerd
krijgen. Lijkt me een prima methode zulke mensen te motiveren.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die zich op dit gebied zinniger gedragen
dan de genoemde cybercrime-expert. Zo biedt C'T al een paar jaar
regelmatig een live CD met C'T Bankix [1] bij hun blad en komt uit
Polen de Qubes distributie [2], gebaseerd op Fedora en Xen met allerlei
eigen VM's voor zakelijk / veilig privaat gebruik t/m onveilig.

[1] http://www.heise.de/download/ct-bankix.html
[2] http://www.qubes-os.org/
--
Fred Mobach