[linux] Re: FUD over open source in Volkskrant

Hans Paijmans J.J.Paijmans op uvt.nl
Zo Sep 30 10:42:26 CEST 2012

On 09/29/2012 06:18 PM, Marc Verhaar wrote:
> In mijn ogen wordt er helemaal niets verkeerds gezegd eerlijk gezegd. Het
> zijn meer onze eigen lange tenen die hier in de weg zitten volgens mij.
> Het enige dat de man verwoordt is dat de malware snel aangepast kan worden
> omdat de broncode beschikbaar is. Dat heet dan inderdaad open source en dat
> is vermoedelijk waar de schoen wringt. Open source biedt meestal voordelen
> en in dit geval dus ook een nadeel, maar de term "open source" an sich is
> neutraal en heeft wat mij betreft geen waarde-oordeel. Dat mensen door dit
> [...]

Dat is nou net het punt. Als je een idee of product met succes wilt
verspreiden, moet je ervoor zorgen dat het beeld dat de mensen krijgen
door /jou/ bepaald wordt, niet door onverschillige journalisten en
bedrijven met een eigen agenda.

Kijk, wat de nllgg bijvoorbeeld zou kunnen doen is een afspraak maken
dat de leden iedere keer als ze Open Source of Linux, of zelfs
veiligheid in de pers/media genoemd zien op een manier die onvolledig of
verkeerd is, in de 'comments' of 'reacties' onmiddellijk tegenvuur
geven. Dat zou toch geregeld moeten kunnen worden? En dan via stamtafel
steeds vermelden als het gebeurd is. ZO kweek je esprit de corps en maak
je het 'merk' bekend.

En als je dat z'n beloop laat niet verbaasd zijn als ook de
Linuxgebruikers het erbij laten hangen...

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI       013-4662693