[linux] Re: voor bank verplichte virusscanner?

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Ma Apr 8 23:45:27 CEST 2013

Op 8 april 2013 20:43 schreef meine <trialero op gmx.com> het volgende:
> hoi,
>
> op security.nl staat een stuk over de voorwaarden die banken stellen aan
> veilig gebruik van hun internetdiensten.
> https://www.security.nl/artikel/45777/1/%27Banken_minder_gul_bij_oude_virusscanner%27.html
>
> het verhaal over updates en firewall kan ik als Linux gebruiker volgen,
> maar 'in ieder geval anti-virussoftware' wordt voor mij wat lastig. op
> internet zoeken naar virusscanners voor Linux kom ik niet veel tegen,
> behalve een Free Edition van AVG
> http://free.avg.com/us-en/download.prd-alf. op zich is AVG wel goed.

Ik heb geen ervaring met de Linux versie van AVG, de Windows versie ken ik
wel. Het is overigens zeer zeker niet de enige hoor; andere (gratis)
commerciële scanners zijn bijvoorbeeld BitDefender en Kaspersky, daarnaast
is er natuurlijk ook de (OSS) ClamAV.
Om heel eerlijk te zijn, heb ik geen idee hoe goed of slecht ze presteren.
Aan de andere kant zijn dingen als flash/java/pdf tegenwoordig wel erg
populaire doelwitten en valt er dus misschien ook wel wat te zeggen voor
een malware scanner.
Zelfs mislukkende exploits kunnen irritant zijn, lijkt me.

> nu weet ik niet of de soep bij banken zo heet wordt gegeten, maar
> anti-virus is misschien toch wel het overwegen waard. je ziet dat Mac
> gebruikers steeds vaker de klos zijn en ergens hebben Mac en Linux iets
> gemeen...

In mijn ogen is een realtime scanner voor Linux als desktop vooral een
middel om bepaalde leveranciers (lees: PCI DSS) te vriend te houden. Het
gaat ten koste van performance maar levert w.s. niet veel op qua security.

Bij een mail- of proxyserver wordt het een ander verhaal. De meeste malware
lijkt zicht tegenwoordig op browsers en andere applicaties te richten. Als
je die bij de voordeur al kunt tegenhouden is dat natuurlijk mooi
meegenomen.

ben benieuwd naar jullie mening en ervaring! heeft iemand AVG voor Linux
> draaien?
>
> BTW, geeft SELinux me nog extra punten bij de bank?

 Ik betwijfel het, al lijkt het me geen slecht idee.

mvg,
    Guus