[linux] Re: authorization failed...?

Kees Theunissen C.J.Theunissen op differ.nl
Di Apr 9 19:35:17 CEST 2013

On Tue, 9 Apr 2013, hansrood wrote:

>Ik krijg een authorisatiefout op url:https://admin.nllgg.nl/
>Dit met verschillende browsers, verschillende OS's en verschillende
>routers
>
>Klopt ons eigen certificaat niet??

Met het certificatt lijkt niet zoveel mis, behalve dan dat het
root certificaat waarmee de certificaat chain begint niet op
mijn machine aanwezig is (en op heel veel andere systemen ook
niet).

Je moet ook een duidelijk onderscheid maken tussen authenticatie
en authorizatie.
Authenticatie is aantonen wie je bent. Dat kan met een gewaarmerkt
certificaat waarvan alleen de rechtmatige eigenaar de secret key
heeft. Het waarmerk bestaat er in dat het certificaat getekend is
(eventueel indirect via een reeks van certificaten die je dan
impliciet ook vertrouwt) door een root certificaat dat je
vertrouwt.

Authorisatie gaat over de bevoegdheden die je hebt. In dit geval
bij een website: mag je er uberhaupt in en wat kan je dan?
Voor authorisatie zijn certificaten niet bruikbaar.

Ik krijg op die site (https://admin.nllgg.nl/):

---- 8< ------------------------------------------------------------

unauthorized access is prohibited!!!

All connection attempts are logged and monitored.

All unauthorized connection attempts will be investigated and handed
over to the proper authorities.

---- 8< ------------------------------------------------------------

Dit heeft dus niets met de (on)geldigheid van het certificaat
te maken. Ik krijg gewoon geen toegang.

Op zich klopt die boodschap wel. Ik heb daar niets te zoeken.
Als de "proper authorities" mij hier op aanspreken dan zal ik ook
direct bekennen.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen, Systeem- en netwerkbeheerder,   Tel: 030-6096724
Dutch Institute For Fundamental Energy Research (DIFFER)