[linux] Re: Linux voor je familie -- was Petitie Hettes

meine trialero op gmx.com
Zo Apr 21 13:19:35 CEST 2013

ik heb op alle PCs hier Linux gezet. Fedora werd vervelend gevonden omdat je standaard geen clipjes, MP3, youtube, uitzending gemist etc out of the box kan afspelen. de HTPC en laptop voor mijn middelbare school dochters heeft daarom Mint. machines lopen allemaal als een zonnetje, maaarrrr...

toch wordt er om windows geroepen.

op mijn waarom-vraag komt dat het voor die meiden te lastig is om samen te werken met anderen op school. doc en ppt zijn daar de 'standaard'. als ik dan vertel dat je met LibreOffice je bestanden gewoon kan 'Opslaan als...' verstomt de discussie. zelf ontdekken van de mogelijkheden van software behoort niet tot de competenties van end users behalve als het gaat om het omzeilen van de domain blocker.

laatst toch ook genoemd dat als je windows installeert je nog niet zomaar ook word en powerpoint kan gebruiken. die moet je k.o.p.e.n. voor zo'n 120 euro--daar kan je ook een prima gebruikte en complete school-desktop voor kopen. dan wordt het stil.

andere is de zoon die om Minecraft roept. speelt op de Linux boxen met veel enthousiasme met Minetest, maar vriendjes hebben het alleen maar over Minecraft en dat moet hij ook. als ik aangeeft dat je Minecraft moet kopen krijg ik als antwoord dat de demoversie ook goed is en een vriendje wel een kopie voor hem heeft van internet. over piracy gesproken...

mooie uitzondering zijn de twee jongsten van 6 en 7 die GCompris helemaal het einde vinden :-)

sinds 2009 gebruik ik Linux en heb het gezin daar langzaam aan laten wennen, distro aangepast voor de clipjes-hongerigen, alternatieve spellen aangeboden, en vooral steeds gezegd dat als ze ergens een probleem of vraag hebben ze die aan mij moeten stellen ipv te klagen dat Linux k*t is. vragen over hoe ze iets moeten doen komen nauwelijks, maar de windows vraag komt steeds nadrukkelijker naar voren.

opgeven doe ik niet, vind Linux zelf veel te leuk. heb wel openlijk verklaard dat ze windows en office zelf mogen betalen en dat ik die niet kan ondersteunen omdat ik niets van dat systeem snap.

mijn analyse van dit gedoe is dat 'mijn eindgebruikers' standaard M$-compatible oplossingen willen en daar nauwelijks iets zelf voor willen doen. volgens mij geldt dat voor verreweg de meeste computergebruikers. de M$ gedomineerde buitenwereld houdt dit ook prima in stand. misschien helpt het als ik LO standaard instel dat documenten worden opgeslagen als doc xls of ppt...

--
//meine