[linux] Re: Petitie van Open Source Webwinkel Hettes

Der cl3m0t op gmail.com
Ma Apr 22 18:38:56 CEST 2013

Op 21-04-13 22:04, meine schreef:

> stukje is heel helder, maar op de een of andere manier zou het
> besluitvormers moeten **raken**. de Spaanse Linux gebruikers zouden
> een klacht naar aanleiding van UEFI indienen bij de EU. zoiets en dan
> met een serieuze overweging van de EU Minister. het is nu allemaal
> heel goed gemeend en waar, maar enorm versnipperd. FOSS spreekt
> kennelijk ook niet dezelfde taal richting besluitvormers als M$ doet.
> dan zeg je wel wat, maar men hoort je niet.
>
> /opzoeknaardesleutel

Tja, als ik me goed herinner was er in 2011 ook een Franse initiatief
waarbij ze mensen vroegen bewijzen/aanwijzingen bij de EU in te leveren
dat MS haar machtpositie op de markt van merk-pc (desktop/laptop)
misbruikt. Klagen over monopoliepositie alleen heeft weinig zin;
monopolie is niet verboden, alleen als daar misbruik van wordt gemaakt
kunnen de autoriteiten optreden. (en er is heus hierover aandacht van
consumenten- en FOSS-organisaties, alsook kamervragen in het verleden
geweest).

Leesvoer :
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/concurrentie-en-marktwerking/misbruik-economische-machtspositie/wat-is-een-dominante-positie/

er wordt gefluisterd: