[linux] Re: Hoe configureer ik grub voor eigen kernel?

Do Dec 26 15:35:47 CET 2013

Aldus schreef Julien Michielsen op Wed, Dec 25, 2013 at 03:03:11PM +0100:
> [...]
> opensuse 13.1 . Dit, terwijl ik dat wel had met suse 12.3. Blijkbaar
> gaf de ralink netwerkkaart problemen. en is dat met een patch opgelost.
> Om die reden heb ik een recente kernel gecompileerd. De compilatie
> draaide probleemloos als een goed gestemd fluitje, maar nu moet ik
> grub2 nog naar mijn kernel laten wijzen.  Ik heb helaas nog geen idee
> hoe dat aan te pakken.  Kun je dat doen met grub-probe?
> Mijn kernel staat in
> /home/julien/usr/src/linux-3.12.6/arch/x86_64/boot/bzImage
> (lijkt debiele positie, maar alleen ~/-partitie was groot genoeg om de

Dat is het ook. Je /boot filesystem hoort groot genoeg te zijn (minstens
100 MB en anders kun je niet meer gebruikte kernels verwijderen). Dus
wees slim en kopieer bzImage (en natuurlijk niet de hele source) naar
/boot/vmlinuz-3.12.6 alsmede de config file en de System.map file en
het initrd image (bijv. met 'make install'). Vergeet niet om je modules
te kopiëren naar /lib/modules/3.12.6.

Daarna is het kwestie van je nieuwe kernel toevoegen aan de grub.conf of
menu.lst (afhankenlijk van je distro) file en booten maar.

> de rest is standaard met het hele systeem op de root-partitie (sda3).

Dat is erg onhandig om al je files en directories op één file system op
te slaan.

> Mochten er nog dingen zijn die ik moest vermelden: vraag en ik antwoord.
> bvd
> Julien

Je had je de moeite kunnen besparen door een Suse kernel te gebruiken
(in RPM of SRPM) = dan gaat (de)installatie in een moeite door.

Merry Tuxmas, ho, ho, ho!

Daniel