[linux] Re: Zoek hulp bij het toepassen/aanbrengen van kernel-patch

Ma Jan 7 21:22:12 CET 2013

Aldus schreef Julien Michielsen op Mon, Jan 07, 2013 at 10:38:51AM +0100:
> Kort geleden heb ik suse 12.2 ge-installeerd.  Ik kan hiermee niet
> boot-en.  Tijdens het boot-proces krijg ik de melding
> "(1.582031)   ata2: soft reset failed, device not ready"

Dat zou natuurlijk een hardware fout kunnen zijn. Een andere
mogelijkheid is dat u de source van uw kernel zodanig configureert
dat de drive wat meer tijd krijgt om te stabiliseren na de reset.
(dat is altans een optie in de SCSI disk driver)

> Dit lijkt op een oude kernel fout, waarvoor een patch bestaat.
> Op http://kerneltrap.org/mailarchive/git-commits-head/2008/6/14/2122314
> staat o.a.
> There is one bug in ATI SATA PMP of SB600 and SB700 old revision, which
> leads
> to soft reset failure. This patch can fix the bug.

Deze patch hoort bij een bepaalde versie van de kernel van Linus
Torvalds, niet bij de kernels van de SuSE distributie. U kunt een patch
alleen toepassen op de broncode waar ze oorspronkelijk op gemaakt is.

> En daaronder staat (denk ik ;-( ) de patch.
> Ik heb nog nooit een patch toegepast, en zou het graag willen leren
> met dit praktijk-geval.

Type 'info patch' achter de vriendelijke prompt.

> Zou iemand zo vriendelijk willen zijn te kijken naar de URL-verwijzing van
> hierboven op kerneltrap.org, en willen kijken of de toepassing van
> die patch op linux/drivers/ata/ahci.c zo gemakkelijk is dat het mij
> in een paar regels is uit te leggen? Of - wanneer het te moeilijk lijkt -
> me willen zeggen "begin er niet aan, wacht of suse je melding op
> wil lossen".

Wat dacht u van 'gebruik OpenSuSE 12.1'?

> Vast mijn dank.
> Julien

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....