[linux] Re: Zoek hulp bij het toepassen/aanbrengen van kernel-patch

Di Jan 8 11:36:45 CET 2013

On 01/07/13 21:22, Daniel von Asmuth wrote:
> Dat zou natuurlijk een hardware fout kunnen zijn. Een andere
> mogelijkheid is dat u de source van uw kernel zodanig configureert
> dat de drive wat meer tijd krijgt om te stabiliseren na de reset.
> (dat is altans een optie in de SCSI disk driver)
Toen ik dit las dacht ik "ja natuurlijk, dat is altijd mogelijk". Vervolgens
heb ik gezocht naar programma's om mijn hardware (disks) te
controleren, smartctl gevonden, en daarmee de twee fouten
genererende disks gecontroleerd. Dat gaf mij

michkloo:/mnt # smartctl -d auto -H /dev/sda
smartctl 6.0 2012-10-10 r3643 [i686-linux-3.1.10-1.16-desktop] (SUSE RPM)
Copyright (C) 2002-12, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED
Please note the following marginal Attributes:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED
WHEN_FAILED RAW_VALUE
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   068   033   045    Old_age Always
In_the_past 32

michkloo:/mnt # smartctl -d auto -H /dev/sdb
[...]

Beide lijken dus in orde te zijn.  Toch ben ik daarmee nog niet
overtuigd.  Ik heb ook nog een derde, nieuwere disk.  Ik zal
de klachten opleverende ata1 en ata2 loskoppelen en installeren
op partities van een scsi/sata disk.  Veel vertrouwen in een goede
afloop heb ik niet, maar wie weet ......... . Om het te weten moet
je het doen.  Jullie krijgen te horen hoe het is afgelopen.
..[]
> Wat dacht u van 'gebruik OpenSuSE 12.1'?

Dit bericht (en ook het vorige) kan niet verstuurd zijn van een
12.2 .  Ik ben spoedig teruggelopen naar 12.1

Dank voor uw antwoord.
mvg
Julien

--