[linux] Re: Medion en Linux

Rutger van Sleen djslash op djslash.org
Di Jul 16 10:36:46 CEST 2013

Hoi Hans,

Mail werd gemoddereerd doordat een onderwerp miste, vandaar dat het nu
pas op de lijst verscheen.

hans rood schreef op 16-07-2013 00:52:
> Een vriend van me heeft bij Aldi een nieuwe Desktop met Win8 gekocht.
> We hebben en zonder veel moeite Kubuntu bij gezet. Alles OKAY.
>
> Daarna heeft hij de windows OS partitie verkleind om wat meer ruimte
> voor
> Kubuntu te hebben. Daarna  ging alles mis, draaide er alleen nog een
> life-CD of Life USB.

De grootte veranderen van partities wordt vaak ook aangeraden voordat
je
er iets anders op zet, dat voorkomt dat er teveel met data geschoven
moet worden.

> Herinstallatie van Windows zou bij Medion €100,- moeten kosten.

Herinstallatie kan je zelf ook doen lijkt me. De licentie is immers al
betaald en dus heb je ergens een nummertje.

> Tenslotte schreef hij:
>
> "Ik heb de stoute schoenen aangetrokken: Kubuntu de totale HD laten
> gebruiken bij installatie."
> "Dat gaat goed tot......fatale fout met dummy grub."

Maar wat is/was die fatale fout? Gaat het direct na de installatie mis?
Is dit een pc met Secure Boot aan in de bios?

> Heeft iemand nog een hint voor ons? Anders dan een nieuw moederbord
> kopen?
> Of zou dat ook al niet meer werken:(

Het moederbord is niet stuk, het klinkt meer alsof er bij de installtie
toch niet helemaal de hele HD is gebruikt en dat er een partitie in de
weg zit. Is wel giswerk, zonder de exacte foutmelding.

Mvg, Rutger