[linux] Re: [linux]

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Di Jul 16 16:25:51 CEST 2013

Beste allemaal.
Micha´ s benadering lijkt mij het meest zinnig:

> vanaf een life omgeving een terminal kunnen starten en uitzoeken hoe de
harde schijf binnen linux genoemd wordt. 'fdisk -l' geeft een overzicht van
> schijven en als je er rustig voor gaat zitten kun je bijvoorbeeld aan de
grootte zien of het sda, sdb, sdc ofzo is. Dan kun je met:
> dd if=/dev/zero of=/dev/<harde schijf> bsQ2 count op 96
> het begin van de harde schijf leeg maken.

Nog even n.a.v. dit:

> Herinstallatie van Windows zou bij Medion €100,- moeten kosten.
Als je iets met Windows moet doen, kun je die €100 beter besteden aan een
installatie CD van Windows 8 - zie bijvoorbeeld paradigit.nl > software.
Mocht de benadering van Micha niet werken, installeer dan Windows zelf via
die installatie-cd en probeer vanuit Windows zelf de Windows partitie zo
klein mogelijk te maken. Zo heb ik dat een paar keer gedaan met een PC die
kwam met Win 7. Met de opvolger heb ik nog geen ervaring - dus ik zeg dat
met een paar slagen om de arm.

Hoe dan ook, installeer dan weer Kubuntu naast Windows.

In een volgende stap kun je overwegen het Windows gedeelte vanuit Kubuntu
leeg te maken via een partitie-manager: bijvoorbeeld GParted of KDE
Partition Manager. Formatteer dan die partitie als EXT4. Als je dat eenmaal
gedaan hebt, kun je beter Kubuntu opnieuw gaan installeren - op de hele
harde schijf.

Voor die enkele keer dat je Windows nog nodig hebt, kun je dat beter
installeren in een virtuele omgeving binnen Kubuntu - met VirtualBox. Dat
gaat prima met die installatie-CD.

HG,
Bas.