[linux] Re: Ubuntu 64 bits?

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Do Jul 25 19:07:23 CEST 2013

On 07/25/13 18:45, Aljo 'Ubuntu' Wijnands wrote:
> Ik heb een 64 bits Windows 7 machine, en ik vroeg mij af of ik daar een
> Ubuntu 64 bits op moet installeren of dat een 32 bits Ubuntu 12.04 ook
> goed is.
>
> Hoe kom ik aan een Ubuntu 64 bit iso image?

Aljo,

Op een 64 bits systeem kun je ook een 32 bit OS installeren. Dit gaat
prima werken, maar je kunt niet maximaal profiteren van alle
mogelijkheden die 64 bit je biedt. Dit merk je vooral als je veel
geheugen heeft, want voorbij de 3GB moet Linux (net als Windows) de
nodige trucs uithalen om alle geheugen aan te spreken. Daarnaast willen
64bits applicaties niet draaien op een 32 bit Linux (omgekeerd lukt wel).

Op ubuntu.com zie ik een "download" link.