[linux] Re: een vraagje om advies

Marc Verhaar mcamav op gmail.com
Zo Jun 2 19:25:04 CEST 2013

On 06/02/2013 06:31 PM, joop g wrote:
> Ja, dat vind ik ook. Maar het is altijd leuk om eens wat andere meningen te
> horen.. Bovendien, als je al enige uren in een bepaalde screen manager hebt
> zitten, ben je al snel "gebiased". Met een aantal meningen heb je dat minder
> makkelijk, die kun je accepteren of niet...

> Dat gaat bij mij dus niet zo vreselijk goed. Toen ik nog werkte (ik ben nu met
> pensioen) heb ik wel eens een productselectie moeten doen. Lijst van eisen
> opstellen, en afvinken. Gewichten eraanhangen, nou ja, je voelt wel, tamelijk
> vervelend werk. En de warrde is dan nog maar betrekkelijk...

Ik zou denken dat je minder structureel te werk hoeft te gaan nu het
hobby is. Ook voor mij is Linux een hobby, ook al loopt het soms wat uit
de hand. Het is voor mij geen afgewogen vergelijking maar ik vind het
gewoon leuk om verschillende omgevingen te testen en ik blijf dan een
tijdje hangen bij iets wat bevalt, tot ik zin heb in iets anders. Een
GUI is voor mij vooral belangrijk om te surfen met een browser. Verder
start ik al vlug terminator op om te werken.

Ik ben wel erg gewend geraakt aan het packagemanagement van
Debian/Ubuntu en let hier dus wel op in mijn keuzes.

> Nou, wat ik nou juist leuk zou vinden is, wat je tegen Gnome hebt (gekregen).
> Ik heb dus persoonlijk mijn buik vol van KDE, en, ja, ik weet dat dat
> subjectief is, mag ik ook met mijn eigen computer, maar ik ben nou juist op
> zoek naar zulke uitlatingen van "eerder was dat Gnome 2, maar...", en dan dus
> met een aanvulling achter de puntjes.
Het fijne van Gnome 2 vond ik toch de "startknop" met menustructuur en
het feit dat je het naar je eigen hand kon zetten om een omgeving te
maken die werkt voor jou. Gnome 3 biedt die vrijheid (nog) niet.

Ik heb even tijd nodig gehad om aan KDE (4) te wennen maar ook deze
omgeving is (nog meer dan Gnome 2) helemaal in te richten zoals jij wilt.

Het fijne van XFCE vind ik dat het eenvoudig en licht in gebruik is.

Grafisch blijf ik een zwak voor Windowmaker houden maar dat is me toch
niet praktisch genoeg. Ook E17 (Enlightenment) is leuk om eens naar te
kijken; lichtgewicht en snel maar het ziet er wel mooi uit.

M'n oorspronkelijke advies blijft staan: experimenteer (zeker nu het
hobby is) en probeer daar plezier in te hebben.