[linux] Re: wachtwoorden opslaan

Harmen de Ruiter harmen op murf.nl
Zo Jun 2 23:39:57 CEST 2013

On Sat, Jun 01, 2013 at 12:53:31AM +0200, Harold Knibbe wrote:
> IK heb een boel wachtwoorden.
> Laat ze wel eens door de browser opslaan.
> Maar ik wil het voor de zekerheid ook in een bestandje hebben.
>
> Het is natuurlijk niet handig om dat zomaar op je computer op te slaan.
>
> Zelf dacht ik aan een bestandje in Libere Office.  Dat ik wel op de computer
> zet maar dan encrypted.
>
> Hebben jullie nog adviezen hoe ik het het beste aanpakken kan?

Ik gebruik al jaren gpg hiervoor. Het toeval wil dat er een *uitstekende*
plugin is voor vim waarmee je gpg bestanden gewoon op de vertrouwde manier
kunt bewerken en omdat het een plaintext bestand is krijg je een soort
wachtwoorden database die je helemaal zelf kunt indelen en op iedere computer
die gpg heeft kunt versleutelen en ontsleutelen.

Moet je natuurlijk niet je private key kwijt raken en/of je passphrase, dan
zijn je wachtwoorden ook voor goed onbereikbaar. Je key kun je een backup van
maken, je wachtwoord zinvol onthouden of op een veilige plek op slaan.

Cheers,

Harmen
--
Ceci n'est pas une signature.