[linux] Re: een vraagje om advies

Ma Jun 3 17:03:05 CEST 2013

Aldus schreef joop g op Sun, Jun 02, 2013 at 05:39:43PM +0200:
> Hallo, *
>
> Ik ben aan een nieuwe computer toe. Uiteraard met Linux, maar nu zit ik een
> beetje in dubio over de screen manager die ik erbij ga gebruiken. Altijd leuk
> om eens te zien wat de meningen op dit punt zijn...
>
> Ik gebruik al jaren KDE, en ik heb daar zo langzamerhand de neus van vol. KDE3
> was nog best aardig, maar KDE4 is mij te Microsoftachtig, te veel toeters en
> bellen, te weinig werkelijke (door mij als zinvol ervaren) functionaliteit.
> Enorme zoekfuncties, die ik nooit nodig heb, enorme opstarttijden. Mijn nieuwe
> [...]

Tsja, dat is natuurlijk een kwestie van smaak. In den beginne gebruikte
je gewoon TWM (The Window Manager), later werd Program Manager standaard
op Microsoft (nog later de Internet Explorer), Finder op Apple, MWM op Unix
en FVWM2 op Linux.

Mijn voorkeur is Blackbox of epigonen als OpenBox en Fluxbox. Dan word
je niet overladen met ikonen op je root-venster en de relevante menus
duiken op na klikken op de rechter- en middelste muisknop. De
belangrijkste functie is het starten van een xterm client. Geen
overbodige zaken zoals een file manager of screen saver.

Je zult KDE en GNOME (evt. gedeeltelijk) moeten installeren als je de
bijbehorende programma's wilt gebruiken, wat vanuit elke windowmanager kan.
Het office pakket van KDE heet tegenwoordig Calligra en er is een eigen
web bruiser, kmail postlezer e.d. Voor GNOME heb je fotobewerkings-
programma GIMP, AbiWord tekstverwerker, GNUmeric rekenprogramma,
Evolution postlezer e.d.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....