[linux] Re: een vraagje om advies

Frederik Vos inktvis75 op gmail.com
Zo Jun 2 21:06:42 CEST 2013

Hi all,
Los van ieder zijn persoonlijke smaak, wees voorzichtig met termen als
light, als je bedoeld 'light' in de vorm van niet zo veel functies, prima
(hoewel dat zeker voor xfce niet op gaat), maar als het gaat om resources:
geheugen gebruik is meestal niet zo belangrijk en kan door bijv. kde
applicatie te draaien onder een andere windowmanager gauw omslaan. LXDE kun
je terugbrengen tot 80mb in idle staat qua geheugen gebruik, maar daar heb
je alleen wat aan als je voornamelijk de commandline gebruikt
CPU gebruik is een ander issue, en die lijkt helemaal niet zo veel te
verschillen.
Wat wel opvalt is dat de opstarttijd van applicaties nog wel eens sterk wil
verschillen, maar hier is er ook tussen distro's zwaar onderscheid.
Ik zou mijn keuze vooral aflaten hangen van wat je persoonlijk prettig
vind, mooi, door jouw ervaren stabiliteit en de kwaliteit vd meegeleverde
software (denk aan editors, filemanagers etc)

--
greetz,
 Frederik Vos