[linux] Re: SSD voordeel bij linux

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Vr Jun 7 21:36:54 CEST 2013

On 06/06/13 21:27, Ad van den Broek wrote:
> Er zijn al weer een tijdje SSD (Solid State Disks) beschikbaar en
> inmiddels voor een redelijke prijs.
> Bij Windows-systemen wordt nogal wat geswapped en zorgt het plaatsen
> van het OS op een SSD voor een aanzienlijke performance-winst.
> Zijn er hier mensen die ervaring hebben met SSD in een linux-omgeving
> en een inschatting kunnen geven of eea zinvol is ?

Zoals anderen al vermeld hebben, moet je niet proberen swappen te
versnellen, RAM is daarvoor veel te goedkoop en nog steeds een stuk
sneller dan SSD. De grootste reden dat ik überhaupt swap gedefinieerd
heb is omdat het ook voor het hybernaten wordt gebruikt.
Heb je al gekeken hoeveel swap je daadwerkelijk gebruikt (*gebruikt* is
wat anders dan *gevuld*), en waarom?

Ik zelf heb in mijn laptop de fysieke harde schijf vervangen door een
SSD. Daarnaast zat er al een kleine SSD in, die bedoeld was als cache
voor de hard disk. In feite heb ik dus 2 SSD's in mijn laptop. Ik heb /
en /home als RAID1 (mirror) op beide SSD's gezet en alle data die
reproduceerbaar is (muziek collectie en iso's e.d.) op de grote SSD. Dit
zorgt er inderdaad voor dat grote applicaties zoals Gimp of LibreOffice
in een paar seconden opgestart zijn. Ook het opstarten van je systeem
kan razendsnel:

bartjan op ix:~$ sudo systemd-analyze time
[sudo] password for bartjan:
Startup finished in 12104ms (kernel) + 12599ms (userspace) = 24704ms
(Bij mij gaat het grootste deel van de vertraging zitten in het feit dat
ik encryptie gebruik: ik moet tijdens opstarten een passphrase invoeren).

Een tip over SSD's die ik ergens gelezen heb: stel de aanschaf zo lang
mogelijk uit. Want zodra je eenmaal SSD's gebruikt, wil je niet meer
terug :)