[linux] Re: SSD voordeel bij linux

Za Jun 8 10:58:02 CEST 2013

Aldus schreef Bart-Jan Vrielink op Fri, Jun 07, 2013 at 09:36:54PM +0200:

> Zoals anderen al vermeld hebben, moet je niet proberen swappen te
> versnellen, RAM is daarvoor veel te goedkoop en nog steeds een stuk
> sneller dan SSD. De grootste reden dat ik überhaupt swap gedefinieerd
> heb is omdat het ook voor het hybernaten wordt gebruikt.
> Heb je al gekeken hoeveel swap je daadwerkelijk gebruikt (*gebruikt* is
> wat anders dan *gevuld*), en waarom?

Swappen doen we tegenwoordig nauwelijks meer.

> Ik zelf heb in mijn laptop de fysieke harde schijf vervangen door een
> SSD. Daarnaast zat er al een kleine SSD in, die bedoeld was als cache
> voor de hard disk. In feite heb ik dus 2 SSD's in mijn laptop. Ik heb /
> en /home als RAID1 (mirror) op beide SSD's gezet en alle data die
> reproduceerbaar is (muziek collectie en iso's e.d.) op de grote SSD. Dit
> zorgt er inderdaad voor dat grote applicaties zoals Gimp of LibreOffice
> in een paar seconden opgestart zijn. Ook het opstarten van je systeem
> kan razendsnel:

Een applicatie starten onder Linux betekent meestal het lezen van een
aantal bestanden en nauwelijks schrijfacties. Die bestanden zijn na de
eeste programmastart allemaal in de disk cache geladen, die nog altijd
een stuk sneller is dan SSD of magnetische schijf, dus SSD is knap
zinloos. Heeft jouw systeem langer dan een uur nodig om te booten?
Zelfs wanneer je een kernel compileert speelt de prestatie van de schijf
een ondergeschikte rol.

SSD's hebben een lage latency, dus dat maakt ze handig voor een
relationele database met veel updates. Er zijn tegenwoordig voor Windows
ook hybride drives waar in de schijf een stuk SSD is ingebouwd - niet
aanbevolen voor Linux.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth