[linux] Re: linux en werk

Harmen de Ruiter harmen op murf.nl
Zo Jun 16 22:49:17 CEST 2013

On Sat, Jun 15, 2013 at 12:07:59PM +0200, Johan Wevers wrote:

> Dat verhaal hoor ik al sinds de jaren 90 (toen ik begon in de IT).
> Uiteindelijk willen bedrijven dat je veel ervaring hebt met bepaalde
> technologieen zodat je meteen productief bent en dat je vooral niet
> teveel salaris wilt hebben want dat is voorbehouden aan mensen met
> (soms) social skils en (vrijwel) geen technische kennis (aka managers).

Tuurlijk. Maar sociale skills of in ieder geval sociaal in de organisatie/het
team passen zijn minstens zo belangrijk, in de ene functie wat meer dan in de
andere. "Pas je wel in het team", als je een team van contactgestoorde nerds
hebt en je bent zelf ook zo'n contactgestoorde nerd dan kan dat prima passen,
maar volgens mij worden er toch ook andere eisen aan je gesteld. ICT hoort ook
niet in dat ivoren torentje van nerds die moeilijke en onbegrijpelijke dingen
doen te zitten. Je levert het gas water en licht van een organisatie, bent
facilitair, waarom zou je dan net doen of je eoa elitair groepje bent dat in
ivoren torens de dienst uit maakt? Zo werkt het niet en zo hoort het niet te
werken. ICT is moeilijk, for sure, het is een raar esotherisch vak en pas als
je je werkt NIET goed doet valt het mensen op. (Als het goed is.) Maar het is
nog steeds een vak waarbij zowel technische kennis als begrijpen wat ICT in
een organisatie doet en voor betekenis heeft, samen met het kunnen verkopen en
als ICTer midden in de organisatie enorm belangrijk zijn.

> Nou heb ik met infra niet veel ervaring (ik ben een ontwikkelaar) maar
> dat wat ik er van zie zitten er daar nog meer nerdachtige types dan in
> de software ontwikkeling.

Niets mis met nerds, op een zekere manier. Ik word ook blij als ik in een
datacenter of mijn eigen serverruimte sta en het gezoem hoor van hetgeen 24/7
voor mij aan het werk is. Natuurlijk word ik blij van een mooi stuk techniek.
Maar ik word ook heel gelukkig van het bedenken van een technische oplossing
voor een heel praktisch vraagstuk binnen de organisatie. Dat hoeft niet altijd
de technisch fraaiste oplossing te zijn, het belangrijkste is dat het
uiteindelijk doet wat het moet doen, zorgen dat de organisatie productiever
is.

Cheers,

Harmen
--