[linux] Re: Iemand wifi draaiend gekregen op (hp) notebook onder suse?

Vr Jun 21 17:15:56 CEST 2013

Aldus schreef Julien Michielsen op Fri, Jun 21, 2013 at 04:09:27PM +0200:

> Heb het nog even aam de eigenaar gevraagd (een nogal kort lijntje ;-) ),
> en het is
> waarschijnlijk de rtl8192  (op de laptop staat een directory
> /usr/lib/firmware/rtlwifi/..
> rtl8192cfw.bin rtl8192cufw.bin rtl8192defw.bin rtl8712cfw.bin  alle
> -rw-r--r-- root.root)

Is het misschien de RTL8192E of RTL8192SE?? Wat voor file format zijn
die .bin files precies?

Dat zou mijn vraag hierboven moeten beantwoorden.

Kijk voor de drivers eens op
http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/rtl819x

> of kijken in de directory op de laptop onder rtlwifi. Daar staan de vijf
> bestanden
> van hierboven.  Geen daarvan wordt standaard geladen, en ook een commando
> als insmod (na de bestanden eerst uitvoerbaar gemaakt te hebben) werkt niet
> (invalid module format). Hoe kun je die laden/opstarten, en een idee
> welke van de
> vijf in aanmerking komt/komen?

U gebruikt insmod om de driver te laden (.ko file). Vervolgens
controleert u de kernel messages ('dmesg' of 'tail /var/log/messages').

Tsja, op mijn laptop staat de firmware gewoon in /lib/firmware/RTL8192E/,
hoewel ik die WiFi kaart niet heb (files boot.img, data.img en main.img).

https://github.com/jolicloud/linux-firmware/tree/master/RTL8192E

Nu zou de driver de firmware automatisch moeten laden, maar het
bekende 'cat' commando moet het ook doen.

http://git.kernel.org/cgit/linux/kernel/git/torvalds/linux.git/tree/Documentation/firmware_class/README?id=HEAD

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....