[linux] adsl modem als router?

paai j.j.paijmans op gmail.com
Za Jun 29 12:48:55 CEST 2013

Heren,

kun je een (Fritzbox) adsl modem met router, wifi en voip ook gebruiken
los van een adsl aansluiting, d.w.z. als gewone router in een thuisnetwerk?

Achtergrond: ik heb tegenwoordig internet via de kabel. Daarover loopt
ook voip, maar Ziggo laat niet toe een andere telefoonaanbieder te
kiezen. Ik heb de vorige adsl-modem nog, waaraan dus ook twee
telefoonaansluitingen zitten, en waarmee ik vrolijk en goedkoop via
voipcheap belde.

Nu zitten er maar vier LAN poorten op die adsl modem, en geen WAN
aansluiting, maar ik heb wel eens gehoord dat je doodleuk een van die
vier LAN poorten als inkomende poort kon gebruiken.

Suggesties?

Paai