[linux] Re: => /boot is using 91.6% of 227MB

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Vr mei 24 21:05:43 CEST 2013

> Ik kreeg deze melding in het inlogscherm van mijn Ubuntu VPS.
>
> Ik moet nu oude kernels verwijderen daar heeft het mee te maken.
>
> De bedoeling is dit te doen met een programma genaamd synaptic, en ik
> heb dat googelt maar er staan alleen voorbeelden in GUI mode, terwijl
> mijn VPS in terminal mode werkt.
>
> Kan iemand mij doorgeven hoe ik met synaptic oude kernels verwijder met
> tekstcommando's?
>
> Of is sudo apt-get clean ook goed?

Met clean maak je de /var/cache/apt/archives leeg.

Geef jezelf eerst rootrechten.

# su -

Kijk met welke kernel je geboot bent. Deze mag niet weg!

# uname -a

Kijk vervolgens welke kernels er allemaal geinstalleerd zijn.

# ls /boot/vmlinuz* -l

Zoek welke packages je daarom precies moet verwijderen.

#  apt-cache search 3.5.0-27

Dat verwijderen doe je het beste met purge.

# apt-get purge linux-image-3.5.0-29-lowlatency

Ga verder met de volgende kernel die weg mag.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel