[linux] Re: netwerk perikelen

Vr mei 31 15:16:57 CEST 2013

Aldus schreef Hans Paijmans op Thu, May 30, 2013 at 12:17:48PM +0200:

> Maar dan snap ik nog steeds niet waarom de ping van de slechtwerkende PC
> naar de router maar een halve ms duurt (en de rest van de wereld
> tientallen tot honderden...)

Dat is weer eens weinig informatie.... in het bijzonder lazen we eerder
dat u twee routers zou hebben.

Het commando 'traceroute' geeft meer informatie dan 'ping'. Wat voor
tijden registreert u met de 'goedwerkende' systemen?

Hint: op een enkel Ethernet segment zijn ping tijden van 0,1 ms normaal.
Op een WAN segment neemt de tijd toe met de afgelegde afstand (100 ms
naar de VS lijkt me normaal). WiFi en ADSL verbindingen zijn doorgaans
langzamer dan Ethernet (bijv. 10-20 ms). Verder mag u voor elke router
of switch die langs het pad gepaseerd wordt enkele ms optellen tussen
ontvangst en opnieuw verzenden. Naar Nieuw-Zeeland kom ik al snel aan
de 300 ms.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth