[linux] Re: externe dvd brander

Hans Paijmans j.j.paijmans op gmail.com
Do Apr 3 21:07:44 CEST 2014

Op 03/04/14 19:40, Aljo 'Ubuntu' Wijnands schreef:
> Ik heb een nieuwe externe dvd brander gekocht om CDs te rippen.
>
> Maar Asunder en Ripper X zien deze drive niet.
>
> Hoe adresseer ik deze drive in de configuratie van deze programma's?
> cdda://sr1/ staat er bij de directory lijst, maar dit doet het niet en
> ook /dev/sdb/ doet het niet.
>
> Wat moet ik  invullen in Asunder bij Cd-rom apparaat? Er stond vroeger
> /dev/cdrom maar die drive is kapot.
>
> Moet ik misschien een ander rip programma gebruiken?

Um...

ik neem aan dat die brander in een usb poort moet, en dat hij bij het
inpluggen zichtbaar wordt.
Ik zou inderdaad iets verwachten als /dev/sr1.

/dev/cdrom is niet 'kapot'. Het is een symbolic link, en het device
(apparaat) waar die naar wijst kan kapot
of, waarschijnlijker, afwezig zijn.

Als je burnprogramma op /dev/cdrom of /dev/dvd is ingesteld, en je dat niet
in dat programma kunt veranderen, zou je een nieuwe symbolic link kunnen
maken, zoiets als

       sudo rm /dev/cdrom

(om de oude link kwijt te raken)

       sudo ln -s /dev/sr1 /dev/cdrom

Helpt dit?

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans
Thuis: Houwenberg 2A, 5985 PE Grashoek (L)          077 888 05 77