[linux] Re: externe dvd brander

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Apr 6 13:27:26 CEST 2014

On Fri, Apr 04, 2014 at 03:31:10AM +0200, Aljo 'Ubuntu' Wijnands wrote:

> Ik ontdekte dat ik als device: /dev/sr1 moest invoeren, en toen deed
> Asunder ripper het weer.
>
> De LG externe brander brandt goed vanaf Ubuntu terwijl dit niet in de
> specificaties staat.

Sommige programma's verwachten volgens mij /dev/dvd of /dev/cdrom.
Het valt mij op dat mijn externe DVD alleen de schijf wil vrijgeven na
een eject. Daarvoor heb ik ooit eens een scriptje aangepast zodat bij
het inpluggen /dev/cdrom als link wordt aangemaakt.

Eerst check je met lsusb (usbutils) hoe de drive heet.
Vervolgens kopieer je een regel in /etc/udev/rules.d/70-persistent-cd.rules
en pas je deze aan zdd de correcte symlinks worden aangemaakt bij het
inpluggen.

Daarna kun je tools als "eject", "cdrdao", etc. zonder opties aanroepen.
Misschien nog even een gebruiker aan de cdrom groep toevoegen en e.e.a.
werkt zonder root privileges.

Note: de 70-persistent-cd.rules komt uit Debian, bij andere distributies
kan de naam verschillen.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver