[linux] Re: QR in de praktijk

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Apr 30 09:25:25 CEST 2014

On Tue 29 Apr 2014, hansrood wrote:

> OT? OP? Wat zijn dat?

Off Topic
Original Poster (jij dus)

> --root op lenovotrees:~# whois is.gd
> --Your request could not be performed.
> --Lookup quota exceeded.
>
> Exeeded??? Ik heb al jaren geen CLI-opdracht meer ingeklopt!!

Er staat nergens dat het *jouw* quota is. Waarschijnlijk is de whois
server van .gd al te vaak bevraagd geweest. Ik krijg nu wel gewoon
antwoord.

> Ik ga maar geen geperste- of dynamische URL gebruiken!

Onverstandig... zie reactie van Frans:

On Tue 29 Apr 2014, Frans van Berckel wrote:

> Als je nu eens knnv.nl/qrcode (zonder html) aanmaakt? Zet je
> in .htaccess een forward met die naam naar de pagina die je wenst!
>
> Heb je het zelf in de hand. En kan je t later nog eens aanpassen.

Precies.

Hou er ook rekening mee dat de breedte van een QR code ongeveer 1/10e
moet zijn van de "lees" afstand. Als men dus gemiddeld op 2 meter van de
billboard lopen, dan moet de QR code 20cm breed (en hoog dus) zijn.
Verder kun je nog meer en minder error correctie er in stoppen, handig
als de QR code mogelijk beschadigd wordt (graffiti). De witte rand rond
de QR code is ook belangrijk! Sommige vormgevers vinden dat niet mooi en
halen die weg, met een slecht leesbarew QR code tot gevolg.

Paul