[linux] Re: resolutie 4:3 na new hardware upgrade

Zo Aug 10 20:34:07 CEST 2014

Aldus schreef Aljo ´ubuntu´ Wijnands op Sun, Aug 10, 2014 at 06:55:20PM +0200:
> Hallo,
>
> Ik heb een nieuwe grafische kaart in mijn computer, dus vond ik het
> logisch dat ik de mededeling upgrade new hardware te zien kreeg in het
> update menu.
>
> Na deze upgrade denkt mijn computer dat hij een laptop is en werkt
> alleen nog maar in 4:3 stand. Terwijl ik een 16:9 scherm heb.
>
> Hoe los ik dit op?

Je kunt je computer oplossen in een mengesl van heet sterk zwavelzuur en
salpeterzuur (aqua regia :-). Overigens denken computers niet (tenzij ze
een IBM 'TrueNorth' chip hebben).

Het eerste wat je moet doen is de juiste driver voor je videokaart
installeren. Het 'lspci' commando vertelt wat voor kaart je hebt en je
kunt op de site van X.org vinden welke driver je nodig hebt.

In de meeste gevallen geeft de output van de X server je alle informatie
die je nodig hebt. In sommige distributies vind je die in
/var/log/Xorg.0.log

Vervolgens is het een kwestie van de optimale modelines in je xorg.conf
file invoeren.

Suc6,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....