[linux] Re: domeinnaam vinden

Vr Aug 15 00:34:42 CEST 2014

Aldus schreef Guus Snijders op Thu, Aug 14, 2014 at 11:56:33PM +0200:
> Volgens mij wil Paai juist graag weten of en welke websites (vhosts) zijn
> gasten aanbieden, niet zozeer welke van zijn websites is opgevraagd.
> Paai geeft zelf aan dat er zoekmachines zijn die dit ge??ndexeerd hebben en
> hoopt kennelijk dat hier iemand is die daar een cli tool voor weet.
> Ik heb er nog mijn vraagtekens bij, maar misschien denk ik gewoon te
> moeilijk.
>
> Mvg, Guus

Misschien zou ik meer reclame moueten maken voor de diensten die ik
aanbied, want ik heb momenteel geen opdrachten........
Ja, ik heb een eigen webzijde en als je mli Googelt, kun je die ook
terugvindene, maar dat lijkt me niet relevant. (er zijn overigens
protocllen die dienen als een soort Gouden Gids voor web services).

Overigens heb ik gelezen dat als Paai wel eens de privacywetgeving van
de Bondsrepubliek zou kunnen overtreden als hij de IP-adressen van
zijn webbezoekers vastlegt, voor zoverre het om Duitsers gaat.

De hostnaam van de afzender wil je niet weten: dat kan een fantasienaam
zijn als PietjePuk, Tux, Winnie, Appie, Ubuntu of Localhost. Als die host
verschillende netwwerkprotocollen gebruikt, dan kan die ook
verschillende namen hebben. Unix communiceert met UUCP, waar domeinnamen
niet gebruikelijk zijn. Windows communiceert met NetBIOS, waar soms
werkgroep- of domeinnamen worden gebruikt. Oracle Solaris gebruikt
ethernet met NFS en NIS, waarvoor domein namen worden gebruikt. Linux
gebruikt het Internet, waar DNS gebruikelijk is. De namen van de
hosts hebben niets met elkaar te maken en de DNS, NetBIOS en NIS
domains ook niet.

Overigens geldt voor IP dat een host geen DNS naam heeft: een host
heeft doorgaans meerdere interfaces en een interface kan meerdere
IP adressen hebben. DNS vertaalt enkel een naam naar een IP adres of
omgekeerd. Uw loopback interface heeft normaliter IP adres 127.0.0.1
en dus heet uw computer localhost.nllgg.nl

Dat maakt ook niet uit, want om een HTTP pakket te verzenden, hneft
de host wel het domein van de geadresseerde op te zoeken, maar uiteraard
niet zijn eigen domein.

Als de web browser zijn eigen host naam noch IP adres weet, dan zou
in een uitgaand pakket gewoon afzender 0.0.0.0 staan. De kernel moet
het pakket dan routeren aan hand van het IP adres van de geadresseerde
en als retouradres het eigen IP adres van de uitgaande route invullen.

Dat is dan iets als 192.168.1.13. De Internet router zal dan met NAT
1 van diens publieke IP adressen invullen als afzender.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....