[linux] Re: route probleem

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Aug 18 13:06:07 CEST 2015

On Mon 17 Aug 2015, Hans Paijmans wrote:

> Precies, en dat bijna iedere router een switch wordt als je een LAN
> poort als ingang gebruikt - dat wist ik niet. Ik dacht dat alleen de
> Fritzbox die functionaliteit had.

Het grootste probleem is dat die dingen algemeen "router" genoemd
worden, terwijl het eigenlijk een NAT gateway is: alles vanaf het LAN
kan wel richting WAN, maar pas nadat er source NAT is gedaan. En in de
omgekeerde richting kan alleen als je expliciet port forwarding gaat
doen wat neerkomen op destination NAT. Een echte router zou de IP
adressen met rust laten en het verkeer gewoon in beide richtingen
doorlaten.

En van die switch: die 4 poorten van de LAN kant zitten gewoon op een
switch, die op z'n beurt met 1 port aangesloten is op de CPU van het
ding. Je zou kunnen stellen dat het afzonderlijke onderdelen zijn (al
wordt in de praktijk de switch meestal geinitialiseerd door de CPU).

Dus het is geen kwestie van "iedere router een switch wordt", het is een
kwestie van "iedere router heeft een switch ingebouwd".

Paul