[linux] Re: /home map veilig stellen..

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Aug 26 09:32:33 CEST 2015

On Wed 26 Aug 2015, Fred wrote:

> Ik gebruik op een laptopje Debian 3.2.60 en heb een poging gedaan deze

Dat is of erg oud, of een verkeerd nummer. Huidige versie Debian is 8.
Bedoel je soms 3.2.60 als kernel versie?

> met apt-get dist-upgrade te upgraden. Dit is door waarschijnlijk ruimte
> gebrek mislukt. Teneinde wat meer ruimte te krijgen ben ik bewapend met
> midnight comander even door wat /var en /tmp director's wat wezen deleten.
> Dit leverde onvoldoende op waarna ik apt-get clean toepaste.
>
> Dit werkte wel!

Met apt-get clean ruim je dus gedownloadde packages op uit de cache.
Je hebt daarna dus de apt-get dist-upgrade afgemaakt?

> Het gevolg van mijn actie is dat  mijn grafische omgeving niet meer
> werkt en ik met de command-line bijna niet uit de voeten kan. Het
> grootste probleem wat ik nu heb is dat ik wat bestanden in mijn /home
> map wil veilig stellen. Overigens is de reden dat ik deze actie
> uitvoerde dat ik met ssh geen verbinding kon krijgen met deze laptop.

Ik zou een USB stick gebruiken en dan je homedir met tar op de stick
zetten; als de stick automatisch gemount wordt (controleer met bv. df)
dan, als de stick op /media/usbstick gemount wordt:

cd
tar czvf /media/usbstick/home.tar.gz .

Als ie niet automatisch gemount wordt, bekijk met dmesg de kernel
meldingen hoe die herkend wordt (je ziet dan iets als sdb: sdb1
wat aangeeft dat de stick /dev/sdb is, en er een partitie op zit die
/dev/sdb1 heet). Je kunt dan "mount /dev/sdb1 /media" doen, dan moet je
wel /media/home.tar.gz gebruiken...

Paul