[linux] Re: /home map veilig stellen..

Willem Ligtenberg willem op wligtenberg.nl
Wo Aug 26 14:38:46 CEST 2015

Hoi Fred,

Wat je ook altijd kan proberen, als je toevallig de nodige spullen hebt,
is de hard disk in een andere computer te zetten.
Ik heb bijvoorbeeld wel eens een SSD gekocht en kreeg daar spullen bij
om hem in te bouwen, maar aangezien ik hem in een laptop heb gezet, heb
ik die spullen nooit gebruikt.
Maar aangezien je het over een oude laptop heb, moet je nog mazzel
hebben of het SATA is.
Soms kun je zo'n disk ook inbouwen in een externe casing waardoor je er
een externe harde schijf van maakt.
Dan zou je die aan een andere Linux computer kunnen hangen welke de
partities dan normaal gesproken gewoon zou moeten herkennen.
Maar zoals ik al zeg, daar moet je toevallig maar net de spullen voor in
huis hebben.

Wat je eventueel ook kan doen, is net andersom. Een USB stick met een
live image van bijvoorbeeld Ubuntu erop.
Die in je laptop stoppen, booten van je USB stick dan in de live
omgeving je hard disk openen, en het bestandje op de USB stick zetten,
of naar jezelf mailen.

Vriendelijke groeten,

Willem