[linux] Re: /home map veilig stellen..

Wo Aug 26 16:12:59 CEST 2015

Aldus schreef Fred op Wed, Aug 26, 2015 at 01:42:32PM +0200:
> Vanzelfsprekend niet :-/

Back-ups maken is het eerste wat u moet doen als u een computer wilt
gebruiken.

> Ik heb nog een laptop en een pc met Linux, maar het commando nfs geeft
> op de betreffende laptop 'bash: nfs: opdracht niet gevonden'

NFS staat voor Network File System. Er is geen nfs commando, maar er is
wel gewoon een nfs (5) man page.

Kijk eens in de output van 'ps ax' of daar een regel met '[nfsd]' in
voorkomt en in de output van 'cat /proc/filesystems' of daar iets met
nfsd in staat.

Zo niet dan is het mogelijk dat de NFS server niet is geïnstalleerd of
niet is gestart. De installatie is eenvoudig: zorg vooral dat
/etc/exports de juiste inhoud heeft. De client kant is ook simpel:
mount <server>:/directory /<mountpoint>
uiteraard als root uit te voeren.

> Ik ben natuurlijk wel aan het zoeken geweest naar een eventuele oorzaak
> en heb ook gedacht aan de firewall van de router. Maar na enige tijd
> merkte ik dat ik wel verbinding kon maken tussen de andere laptop en de
> PC. Dus die mogelijkheid heb daarom uitgesloten.

Ik bedoel uiteraard de software firewall van uw laptop en van de andere
host (het iptables commando) zolang die 'router' (zie de berichten van
Paai over 'routers') zich niet tussen beide bevindt. Ik gebuik de
volgende commando's (als root) om de firewall tijdelijk uit te schakelen.

IPT=/sbin/iptables
/sbin/modprobe ip_tables
/sbin/modprobe iptable_filter
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
$IPT -F
$IPT -t nat -F PREROUTING
$IPT -t nat -F POSTROUTING
$IPT -X
$IPT -P INPUT ACCEPT
$IPT -P OUTPUT ACCEPT
$IPT -P FORWARD ACCEPT

Als op uw laptop geen SSH daemon draait, kunt u een sftp client
gebruiken om vanaf uw laptop een andere hosts te benaderen.

De simpelste manier om bestanden en desnoods complete block devices
over het netwerk te kopiëren is 'netcat' alias nc (1).

--

		Beware of logic, for it leads to paradox.
		Steer clear of paradoxes, for they defeat logic.