[linux] Re: /home map veilig stellen..

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Aug 26 14:35:11 CEST 2015

On Wed 26 Aug 2015, Fred wrote:

> Ik heb nog een laptop en een pc met Linux, maar het commando nfs geeft
> op de betreffende laptop 'bash: nfs: opdracht niet gevonden'

Ik dacht al toen ik Daniel z'n reactie las, dat als het maken van een
backup van de homedir niet zomaar lukt dat NFS wat hoog gegrepen zou
zijn :)  NFS is dus het protocol waarmee je de filesystemen van de ene
systeem op een andere kan mounten: network file system. Daarvoor moet je
dus wel eerst de ene systeem configureren als NFS server, en regelen dat
het andere systeem die mag mounten. Niet iets wat je zomaar regelt als
je er nog nooit van gehoord heb.

> Ik ben natuurlijk wel aan het zoeken geweest naar een eventuele oorzaak
> en heb ook gedacht aan de firewall van de router. Maar na enige tijd
> merkte ik dat ik wel verbinding kon maken tussen de andere laptop en de
> PC. Dus die mogelijkheid heb daarom uitgesloten.

Vermoedelijk heb je gewoon geen SSH server geinstalleerd, da's ook niet
iets wat je normaal gesproken nodig heb op je laptop.

Tipje: als je connection refused krijgt, dan draait de daemon (server
process) meestal niet die de verbinding zou moeten afhandelen. (Kan ook
wel een firewall zijn maar die negeert de packets meestal ipv. ze te
weigeren.)
Als je connection timeout krijgt, dan kan de port op het remote systeem
niet bereikt worden, dat kan dan van alles zijn van kabel zit er niet
in, routing probleem, firewall, ...

Paul