[linux] Re: PC ethernet als bridge?

Ma Jul 6 16:34:46 CEST 2015

Aldus schreef paai op Mon, Jul 06, 2015 at 02:37:11PM +0200:
> Hoi,
> gegeven een PC die achter een router als server is ingericht. Adres
> 192.168.178.25. Er zit nu een tweede ethernetkaart in; hoe moet ik die
> aan zijn verstand peuteren dat een printer aan die tweede ethernetkaart
> wordt gezien als op hetzelfde netwerk (192.168.178.100)?
> Ik heb de aanwijzingen gevolgd als in
> https://wiki.debian.org/BridgeNetworkConnections en dat maakt me heel
> ongelukkig omdat na
>
> brctl addif br0 eth0 eth1
>
> op dat punt de verbinding naar mijn server wordt verbroken en ik weer de
> [...]

Jennifer zou zeggen: als je de draad kwijt bent dan gebruik je WiFi:-)
Iets serieuzere vraag: waarom zou je bridging willen gebruiken?

Verder is de vraag niet helemaal helder? Ze suggereert dat er al één
of andere verbinding naar de server bestond voordat de br0 interface
geconfigureerd werd. Sterker: het suggereert dat u in plaats van de
commando's op de console in te typen een SSH verbinding had lopen via
de eth0 of eth1 interface (zou allicht kunnen als u de server benadert
via eth2 of een seriële verbinding).

U zou uw server volgens het boekje kunnen configureren en dan rebooten
en hopen dat de interfaces correct worden geïnitialiseerd.

Uit bovenstaande wordt niet duidelijk wat het resultaat van uw
experiment was als we aannemen dat u uw zolder hebt beklommen en
daar de server geïnspecteerd. Was de br0 interface inderdaad aanwezig
en actief? Waren de eth0 en eth1 interfaces als slaves toegevoegd aan
de bridge? Kon u vanaf het LAN waar eth0 in hangt apparaten pingen
in het LAN van eth1?

Volgens de website waarnaar u verwijst zou het dan mogelijk moeten zijn
om de br0 interface een IP adres te geven en ze in de routing tabel op
te nenem.

Als uw (modem?) iets blokkeert, zo ja, wat is er dan geblokkeerd? Zijn
de overige hosts in uw netwerk soms aangesloten op dat apparaat? In dat
geval zou het kunnen. Hebt u het Spanning Tree Protocol geactiveerd op
de server? Ondersteunt uw (modem/switch/hub/router?) dat STP ook?

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Beware of logic, for it leads to paradox.
		Steer clear of paradoxes, for they defeat logic.