[linux] Re: wifi printer

jjge jjge op xs4all.nl
Zo Mrt 15 18:56:31 CET 2015

On 03/15/2015 06:04 PM, Bart-Jan Vrielink wrote:
> Hans,
>

> Ik neem aan dat je 169.254 bedoelt in plaats van 196.254.
>
> 169.254.0.0/16 is het zogenaamde Link-Local netwerk en zijn de IP adressen die machines zullen kiezen als ze geen enkel ander adres (statisch, DHCP of anders) hebben kunnen verkrijgen.

Dat bedoelde ik in feite ook al... RFC3927 geeft routers de
mogelijkheid, uit te wijken naar deze adresrange, als ze geen andere
adressen (meer) hebben. Ik ben het zelf ook al een aantal keren
tegengekomen, als een WiFi router een beperkte adrespool had. Voor
printers is dat uiteraard minder zinvol, want ze kunnen elke keer weer
een ander adres uit deze /16 range krijgen, en dan moet je ze weer
terugvinden...