[linux] Hoe zat dat ook alweer met een image naar "schijf"?

jjge jjge op xs4all.nl
Zo Okt 4 20:04:41 CEST 2015

Ik dacht dat het heel simpel was, maar het werkt niet...

Ik steek een microSD kaartje in de lezer, en die plug ik in op USB. Hij
verschijnt als /dev/sdh1 .
Ik heb een image voor de Raspberry PI, zeg huppeldepup.img

Nou dacht ik eigenlijk, dat gewoon dd if=huppeldepup.img of=/dev/sdh1
genoeg zou moeten zijn. Maar die doet het dus niet in de Raspberry Pi,
en hij is ook niet mountbaar op mijn PC.

Dus dacht ik, ik formatteer het device met mkfs.vfat /dev/sdh1 en dan
nog een keer het image erop met dd...

Nou dat werkt dus evenmin, wat me niet echt verbaast. Maar wat ik dan
wel raar vind, is dat het dan geschreven image groter is dan zonder die
formattering. terwijl ik zou denken dat de vfat formattering gewoon
overschreven wordt (en dat is ook zo, want na de dd is het volume nog
net zo on-mountbaar).

En de hamvraag is natuurlijk: wat mis ik hier?