[linux] Re: hoe benader ik deze (usb)sd-kaart

Vr Okt 9 16:45:24 CEST 2015

On 10/09/15 07:42, jjge wrote:

> sd is correct, maar het betkent verschillende dingen: sd-kaarten is er
> 'e'en van (Secure Digital card) maar in /dev/sd* betekent het "SCSI
> Disk". Alle hard disks worden tegenwoordig vermomd als scsi disks
> (vroeger had je ook /dev/hdx en /dev/fdx voor IDE en floppy disks).
In een van de eerste antwoorden suggereerde je een
cat /proc/partitions uit te voeren.  Dat liet de partities van mijn
schijven zien, met onderin

   8       39   73408986
sdc7

   8       40   20972826
sdc8

   8       41 1322559126
sdc9

  11        0    1048575     sr0

sdc7-c8 zijn mij bekend als partities, en sr0 was mij onbekend tot ik
op het net las dat dit een linik naar de cd-drive is.

Ik kan er mis in zijn, maar het zou kunnen dat de kaart (die ik een
flinke tijd geleden bij de Aldi had gekocht) nog ongefprmateerd en
"maagdelijk" is.  Zodadelijk vertrek ik voor een weekeind met onze
sterrenclub, en daar zal vast iemand met een Windows computer
rond lopen. Ik neem de sd-kaart mee, en probeer de kaart daar
te benaderen/laten formatteren. Maandag of zo vertel ik of dat mij
verder heeft gebracht.
Allen bedankt!
Julien

--