[linux] Re: hoe benader ik deze (usb)sd-kaart

Vr Okt 9 17:11:45 CEST 2015

Aldus schreef Julien Michielsen op Fri, Oct 09, 2015 at 04:45:24PM +0200:
> In een van de eerste antwoorden suggereerde je een
> cat /proc/partitions uit te voeren.  Dat liet de partities van mijn
> schijven zien, met onderin
>
>    8       39   73408986    sdc7
>    8       40   20972826    sdc8
>    8       41 1322559126    sdc9
>   11        0    1048575     sr0
>
> sdc7-c8 zijn mij bekend als partities, en sr0 was mij onbekend tot ik
> op het net las dat dit een linik naar de cd-drive is.

Als /dev/sdc je harde schijf is, wat zijn /dev/sda en /dev/sdb dan??

/dev/sr0 zal inderdaad naar een CD-ROM of DVD-ROM verwijzen.

Een ander handig commando is:
cat /proc/scsi/scsi

> Ik kan er mis in zijn, maar het zou kunnen dat de kaart (die ik een
> flinke tijd geleden bij de Aldi had gekocht) nog ongefprmateerd en
> "maagdelijk" is.  Zodadelijk vertrek ik voor een weekeind met onze
> sterrenclub, en daar zal vast iemand met een Windows computer
> rond lopen. Ik neem de sd-kaart mee, en probeer de kaart daar
> te benaderen/laten formatteren. Maandag of zo vertel ik of dat mij
> verder heeft gebracht.

De formattering maakt niets uit: je kunt altijd zelf opnieuw
formatteren. Het opslagmedium moet toch wel als block device zichtbaar
worden. De partitionering is een ander verhaal: voor een harde schijf
moet je eerst zelf de partities aanmaken, op een floppy disc of CD-ROM
niet, maar op devices als USB-sticks is het optioneel.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth