[linux] Is zip sneller dan tar?

Gerald Sprik g.sprik op hccnet.nl
Do Okt 22 19:12:26 CEST 2015

Een tijd geleden heb ik met tar -cvzf een backup gemaakt van mijn verzameling
foto's. Alles ingepakt in één tar.gz archief van ca. 17 GB op een
externe harddisk.

Vandaag wilde ik met Ark (het archiveerprogramma van KDE) één bestand
terugzetten uit dit tar.gz archief, en het duurde 8 minuten voordat de lijst
bestanden zichtbaar werd in Ark en vervolgens nog eens 8 minuten om dat ene
bestand uit te pakken. Dus een kwartier kwijt voor één bestand.

Het viel me ook op dat de harddisk continu bezig was (gezien de led-
indicator). Vreemd omdat het maar om één klein bestand ging (minder dan 1 MB).
Uiteindelijk is het bestand wel goed terug gezet.

Een maand daarvoor had ik van dezelfde verzameling foto's een backup gemaakt
met zip. Het zip archief is ook ca. 17 GB groot en staat op dezelfde externe
harddisk. Het openen van het zip archief en het terug zetten van een bestand
uit dat zip archief was met Ark in een paar seconden geregeld.

Een enorm groot verschil in snelheid dus tussen zip en tar, zowel bij het
inlezen van de bestandenlijst als bij het uitpakken. Wat is jullie ervaring
hiermee?