[linux] Re: switch user - met ssh

L.G. de Lagh laghdelg op gmail.com
Wo Sep 2 13:21:15 CEST 2015

Switch in terminalvenster1 van user1 naar user2 met draaiende sshd daemon:
   ssh -Xp22 user2 op localhost
Je kunt zo ingelogd blijven als user1, en in terminalvenster2 in login
shell user2 uithangen met grafische omgeving.
Verondersteld is hier dat sshd op standaard port 22 luistert.
Door RSA keypair aan te maken, private key voor user1 en bijbehorende
public key bij user2, kun je zonder password van user1 naar user2
switchen v.v. .
sudo rechten voor user2 zonodig apart toekennen, met username in
/etc/sudoers of door lidmaatschap van sudo groep (sudo, admin, wheel,
afhankelijk distro).
LGdL