[linux] gebruikersrechten voor aagjes..?

Fred fred.d op xs4all.nl
Do Sep 3 16:46:14 CEST 2015

Ik ben wederom, in het proces de linux rechten enigszins te begrijpen,
iets tegengekomen wat ik vreemd vind. Namelijk dat de ~/home directory's
van de gebruikers (behalve die van mij) voorzien zijn van execute en
read rechten op zowel de groep als andere.

Ik kan geen argument bedenken waarom je dit zou willen, maar ik ben dan
ook niet nieuwsgierig naar wat andere in hun home directory hebben. Maar
ongetwijfeld moet hier een ander goed argument voor zijn omdat ik mij
niet kan voorstellen dat het fout is.  Aan de andere kant kan ik me niet
voorstellen dat het zo hoort dat elke gebruiker op een systeem vrij kan
rond snuffelen in de directory's van ander gebruikers.

Maar misschien zie ik iets helemaal niet goed en kom ik daar hier achter
...;-)

ps Vermoedelijk heb ik die gebruikers met 'adduser' aangemaakt.

Fred