[linux] Re: gebruikersrechten voor aagjes..?

Fred fred.d op xs4all.nl
Vr Sep 4 19:47:48 CEST 2015

Op 04-09-15 om 15:34 schreef Der:
> Je kan in /etc/adduser.conf de regel DIR_MODE=0755 veranderen naar
> DIR_MODE=0700. Bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker kunnen anderen
> dan niet in de home map van die gebruiker browsen. Voor bestaande
> gebruikers zou je de permissie van hun home mappen handmatig moeten
> veranderen.
>
> Qua veiligheid is de standaard permissie van 0755 voor de home map van
> de gebruiker op zicht geen probleem, qua privacy kan het inderdaad een
> issue zijn.
Heb ik nav dit bericht gedaan, maar maak ik een denkfout als ik denk dat
0750 'beter' is?
Als een andere gebruiker dan toegevoegd wordt aan dezelfde usergroup dan
is die op aanvraag wel in de mogelijkheid bestanden te lezen mocht dat
wenselijk zijn.

> Als gebruikers niet willen dat de beheerder geen toegang hebben tot hun
> persoonlijke mappen/bestanden dan is er maar 1 oplossing: encryptie... :-)

Ben ik in bepaalde mate ook voor. Ik kan me vaak boos maken over mensen
die zeggen; " Ik heb niets te verbergen.."

Bedankt weer voor de tip!

Fred