[linux] Re: gebruikersrechten voor aagjes..?

Der cl3m0t op gmail.com
Vr Sep 4 15:34:17 CEST 2015

On 09/03/2015 07:04 PM, Fred wrote:

> De praktijk is hier dat ik een linux laptopje heb staan voor een paar
> gebruikers die er helemaal geen kaas van gegeten hebben. Maar die kunnen
> internetten en mailen en wat downloaden.. Zij zijn tot nu toe blij..
> Ik weet zeker dat wanneer de ene broer van de andere weet dat hij gewoon
> door al zijn ' mappen'  kan browsen de een of de ander al wat minder
> blij is.. :-) Hoe zij dat kunnen voorkomen weten ze al helemaal niet.
> Daar ben ik dan voor.. Ik was gewoon verbaast dat zo'n multi user os
> standaard aan ' Others'  de mogelijkheid geeft door alle directory's te
> [...]

Je kan in /etc/adduser.conf de regel DIR_MODE=0755 veranderen naar
DIR_MODE=0700. Bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker kunnen anderen
dan niet in de home map van die gebruiker browsen. Voor bestaande
gebruikers zou je de permissie van hun home mappen handmatig moeten
veranderen.

Qua veiligheid is de standaard permissie van 0755 voor de home map van
de gebruiker op zicht geen probleem, qua privacy kan het inderdaad een
issue zijn.

Als gebruikers niet willen dat de beheerder geen toegang hebben tot hun
persoonlijke mappen/bestanden dan is er maar 1 oplossing: encryptie... :-)

Groet,
Derry