[linux] Re: onverwachte verrassing (virtualbox) na compilatie eigen 4.-kernel

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Sep 14 09:03:22 CEST 2015

On Sat 12 Sep 2015, Julien Michielsen wrote:

> het gemakkelijk bereikte resultaat.  Die tevredenheid was helaas
> snel voorbij toen ik virtualbox wilde opstarten.  Ik kreeg de
> melding dat de virtualvoxdrv van een ander niveau was dan de
> kernel.
> Dit probleem heb ik eerder gehad, en ik hoopte het zelfde pad
> te kunnen bewandelen als in het verleden: de source van virtual
> box ophalen, en zelf compileren.

Helemaal zelf compileren?! Onzin, het betreft alleen de kernel modules
van VirtualBox die geladen moeten worden, de rest kan gewoon "standaard"
blijven. Volgens mij heb ik nog nooit de complete virtualbox
gecompileerd; waarom zou je...

Ik heb kernel 4.1.1 en gewoon de package van VirtualBox 5.0
geinstalleerd, die bouwde zelf de benodigde kernel modules en alles
werkt gewoon. Je moet, voordat je de kernel sources gaat downloaden,
eerst even bij virtualbox kijken tot welke kernel versie ondersteund
wordt; vaak wordt bij een update van de kernel interne structuren
aangepast waardoor de virtualbox modules niet meer gebouwd kunnen worden
zonder code aanpassingen.

> -2 Checking for libxml2:
>    ** libxml2 not found!
>
> Dit tot mijn verbazing, want ik heb de rpm's
> libxml2-2-2.9.1-7.2.1.x86_64 en libxml++-2_6-2-32bit-2.37.1-2.2.1.x86_64
> ge-installeerd, en verbaas me erover dat ze niet worden gezien.

Dat zijn RUNTIME libs, geen ontwikkel (development) libs. Die herken je
aan de -dev toevoeging. Dus libxml2-dev o.i.d.

Paul